16-09-15

Computers op school nuttelozer dan gedacht

computer op schoolEr is een internationaal onderzoek geweest over de invloed van het gebruik van ICT in de klas op de prestaties van leerlingen.
Het onderzoek werd uitgevoerd door de Organisation for Economic Co-operation
and Development (OECD).
Hun rapport besloot het volgende:
* Studenten die zeer vaak computers op school gebruiken, hebben slechtere schoolresultaten.
* Studenten die matig computers op school gebruiken, zoals één of twee keer per week, hebben "ietwat betere leerresultaten" dan studenten die computers zelden gebruiken.
* De resultaten tonen aan dat er "geen opmerkelijke verbeteringen" zijn voor lezen, rekenen en wetenschappen in de landen die zwaar hebben geïnvesteerd in informatietechnologie.
* Sterk presterende schoolsystemen zoals in Zuid-Korea en Shanghai (China) gebruiken minder vaak computers op school dan andere.
* Singapore, met slechts een matig gebruik van technologie op school, staat aan de top voor digitale vaardigheden.

Mijn conclusies:
- Computers op school zijn nuttig, omdat je later computers nodig hebt, en alleen maar theorie geven zou te kort schieten. Je hebt ook wat praktijkervaring nodig.
- Computers in het kleuteronderwijs en lager onderwijs zijn uit den boze: compleet nutteloos, niet in het minst omdat ICT zo snel verandert dat wat je leert in het kleuteronderwijs hopeloos verouderd is op het moment dat je het in je beroepsleven moet toepassen.
- Computers hebben daardoor ook geen nut in het lager middelbaar onderwijs.
- Computers horen pas thuis in het hoger middelbaar onderwijs.
- Eén computerklas per school, zodat de leerlingen één of twee uur per week met echte computers en computersystemen te maken krijgen, is voldoende (afhankelijk van de grote van de school is het mogelijk dat één klas te weinig is).
- Computers in elke klas en die bovendien allemaal in een netwerk steken, is weggegooid geld.
- Iedere leerling een iPad is daardoor ook weggegooid geld.

Mijn bedenkingen:
- Het verbaast me eigenlijk niets.
- De mantra dat computers goed zijn voor onderwijs, is evengoed een idee-fixe als het belang van Latijn leren. De mantra dat computers goed zijn in het onderwijs, is volgens mij ontstaan bij de verkopers ervan, net zoals de mantra dat Latijn goed is, ontstaan is bij ouderen die het ooit hebben geleerd, zonder dat er werkelijk onderzoek naar de impact van het Latijn zelf werd uitgevoerd (dus zonder er rekening mee te houden dat veel scholen sterke leerlingen in de richtingen Latijn steken, en de zwakken elders - onderzoek dat daar wél rekening mee houdt, toont geen voordeel voor Latijn aan).
- Ik had al eerder gemerkt dat in landen met sterke schoolprestaties het onderwijs soms erg "ouderwets" is opgezet, en ook dat ze er soms de leerlingen samenzetten in enorm grote klassen met tientallen leerlingen, helemaal in tegenstelling met de neiging in onze landen om klassen met weinig leerlingen te maken.
- Opvallend is dat ze in sommige Aziatische landen niet eens rekenmachines op school gebruiken, maar wel telramen, en dat ze daarmee even snel rekenen als wij met rekenmachines.

Andere opmerkingen in het rapport van Schleicher
- De socio-economische kleef tussen leerlingen wordt door het gebruik van technologie in de klas niet verminderd, maar misschien zelfs vergroot.
- Kinderen moeten vooral goed zijn in lezen en reken, en dat is veel effectiever om de kloof te verkleinen dan toegang tot hi-tech.
- Technologie in de klas kan de leerlingen afleiden en hun werk zelfs reduceren tot "knippen en plakken" van antwoorden op internet. Daardoor maakt Schleicher dezelfde soort bedenking die ik een vijftien jaar geleden had over het gebruik van fotokopies in de klas (ik heb ooit lesgegeven).

Ik wil hier ook een sneer geven aan journalisten die vaak zonder enige kennis van zaken en zonder ergens goed bij stil te staan, naar de verre buitenlanden trekken, hun camera neerpoten, en conclusies trekken uit allerlei oppervlakkige waarnemingen.
Ze wijzen vaak op het grote gebruik van ICT in scholen in Zuid-Korea en Japan, maar lijken zelden een klas te zijn binnengestapt maar het grote ICT-gebruik af te leiden uit de smartphones en tablets die tijdens de pauzes circuleren. Bovendien vermoed ik dat ze doorgaans de scholen van de rijkere leerlingen bezoeken, niet van de gewone bevolking.
Dat blijkt nu omdat het rapport zegt dat de landen en steden met het laagste gebruik van internet op school o.a. Zuid- Korea en Japan zijn: precies het type landen waarvan vaak wordt aangenomen dat zij nu net wel veel computers op school zouden gebruiken. Overigens blijken die landen, die samen met Shangai en Hong-Kong weinig computers gebruiken, net de scholen te zijn met de beste prestaties in internationale tests.

Schleicher wou daaruit niet besluiten dat computers uit het onderwijs moeten worden gebannen, maar dat er een effectiever aanpak moet worden gezocht.
Hij wees op digitale schoolboeken online, wat beter zou zijn dan traditionale boeken.
Daarbij heb ik twee opmerkingen:
- Ten eerste verandert dat eigenlijk niets aan het lesgeven, maar alleen aan het medium om de boeken te verspreiden.
- Ten tweede houdt Schleicher geen rekening met recente bevindingen dat mensen moeilijiker iets onthouden dat ze op computer hebben vernomen, dan wat ze op papier hebben vernomen.

Bovenstaande is gebaseerd op een artikel op de website van de BBC. Op het einde vroegen ze een vertegenwoordiger van Microsoft naar zijn ideeën over het rapport ...

17-11-14

Hoe sterk zijn de socialemediasites onderling?

Afkomstig van www.thesocialmediahat.com.

Social Media Active Users


Bovenstaande afbeelding komt van http://tinyurl.com/lrjums7 en geeft de relatieve grootte van de verschillende socialemediasites weer.


Opvallend is dat de meest gehypte niet altijd de grootste is. Twitter is bijvoorbeeld een stuk kleiner dan Google+, terwijl Google+ vaak wordt beschouwd als een soort spooksite, die maar beter zou worden opgedoekt.


Een andere opmerking is dat het voor bedrijven niet noodzakelijk belangrijk is om de grootste of drukste site te kiezen. Een kleinere site zoals Stumbleupon telt maar 30 miljoen accounts - een peuleshil in vergelijking met de mastodont Facebook - maar als net daar je potentiële klanten zitten, dan zijn die 30 miljoen (!) natuurlijk niet te negeren.


Een zoektocht in minder bekende sociale media kan dus best nog wel wat aardige verrassingen opleveren, niet in het minst omdat de grootste van vandaag de kleinste van morgen kan zijn, zoals MySpace ondervond.




Andere interessante cijfers:
* VIADEO - 56 Million
* VIMEO - 100 Million
* TUMBLR - 109 Million blogs
* SLIDESHARE - 60 Million
* FOURSQUARE - 45 Million users
* FLICKR - 92 Million users
* SNAPCHAT - 26 million
* STUMBLEUPON - 30 million
* en in België mag je natuurlijk nog altijd Skynetblogs niet over het hoofd zien.

14:29 Gepost door Peter Motte in Actualiteit, Web | Permalink | Commentaren (0) | Tags: facebook, youtube, google+, twitter, vine, vimeo, pinterestl, linkedin, instagram, snapchat | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | | Pin it! |  Print | | |

14-09-14

De evolutie van de media en de strijd om de aandacht

De evolutie van sf- en fantasytijdschrift naar sf- en fantasypaperback heeft weinig te maken met de voorkeur van de lezer, maar wel met de prijzen.

Paperbacks verdrongen tijdschriften van de markt, omdat ze aantrekkelijk konden worden geprijsd. Toen de tijdschriften populair waren, was dat nog niet het geval.
Als een medium verdrongen wordt door een nieuw medium, verdwijnt het nooit helemaal. Er worden bijvoorbeeld nog altijd affiches gemaakt en verspreid. En dat is niet uit gewoonte, maar uit noodzaak: er worden nog altijd veel mensen van allerlei zaken op de hoogte gebracht via affiches.
Zelfs al zouden sommigen dat anders willen.
De vraag is: wie wil dat anders?

Wie de affiches moet betalen, ziet het veel liever gebeuren dat het publiek gewoon een website bezoekt, of vrede neemt met een e-mail.
Het zijn niet zozeer de drukkosten die affiches duur maken, maar wel de verspreiding: er moeten plakploegen worden rondgestuurd, die vele kilimeters moeten afleggen. Dat kost geld én tijd. Een affiche in een uurtje verspreiden, is er niet echt bij.

Maar het publiek zit niet te wacvhten op nog meer e-mail met reclame, en het voelt er ook niets voor om websites te bezoeken om op de hoogte te blijven.
En dat heeft er niets mee te maken dat het publiek behoudsgezind of conservatief zou zijn. Totaal niet. Het heeft er alles mee te maken dat het publiek gewoon geen boodschap heeft aan die berichten. Het hoéft niet te weten wat op die affiches staat. Er is geen noodzaak. Ergo: het doet geen inspanningen om te weten te komen wat erop staat. Dus wilt het ook geen e-mails met de inhoud van die affiches ontvangen.

De media voert vaak onderling strijd om de voorkeur van het publiek te genieten, maar ze voeren ook strijd met dat publiek zélf. Ze moeten in de eerste plaats die aandacht te pakken krijgen. En de goedkoopste oplossing voor een medium is niet altijd het meest succesvolle medium: een succesvol medium is een medium dat zijn boodschap bij het publiek krijgt. En als het publiek het medium niet lust, dan is het nutteloos. Vandaar de oorlog om de aandacht van het publiek.

Daardoor investeert Google tegenwoordig erg veel in YouTube. Ze laten massa's mensen gratis massa's filmpjes op YT zetten, in de hoop dat het publiek het gewoon wordt om YT te bezoeken, zodat YT de reclamefilmpjes kan tonen waarvoor YT wordt betaald.
Daarvoor bedenken ze vanalles: ze betalen mensen om filmpjes te maken voor YT (vsauce, bijv.), ze laten mensen gratis filmpjes op YT zetten (zoek maar eens Vertaalbureau Motte op YT), en volgens mij laten ze het ook oogluikend toe dat er massaal copyrights worden geschonden (ik denk dat je alle muziekalbums van David Bowie gratis op YT kunt beluisteren, en ik kan me niet voorstellen dat Bowie daar helemaal achterstaat).
Hoe groter het aanbod is, en hoe meer functies ze aanbieden (gratis veel ruimte om film op internet te zetten, commentaren achterlaten, likes/dislikes, gemakkelijk doorsturen naar andere sites, een heel arsenaal aan statistische gegevens....), hoe groter de kans is dat de bezoekers naar YT willen gaan en willen blijven komen.
En als het YT niet lukt, lukt het misschien Dailymotion, of Vimeo, of een van die vele andere sites.

En toch bljven affiches bestaan.
En ook sf&f-tijdschriften zijn blijven bestaan.
Ze geven nu eenmaal meer dan paperbacks het gevoel dat je iets recents te pakken hebt, dat je verhalen heet van de naald krijgt, het nieuwste dat er is.
Het is een gevoel dat een paperback moeilijk kan geven.

Maar de evolutie gaat verder.
Eerst werden paperbacks goedkoper, dan tv, nu film maken en zelfs zélf film maken.
En dat zet op zijn beurt de paperback onder druk.
Maar zal de paperback verdwijnen?
Ik denk het niet.
Net zoals ook de lp niet is verdwenen, en VHS veel meer veerkracht blijkt te hebben dan we hadden gedacht.

En al zouden de adverteerders het liefst verlost zijn van de noodzaak hun reclame via dure media zoals tv en affiches te moeten verspreiden, het zal de lezer en kijker worst wezen, als hij maar krijgt wat hij wilt: informatie en entertainment, afhankelijk van de situatie.
Uiteindelijk is het niet het doel van de kijker en lezer om advertenties te zien.

Zie ook Cassette Store Day

16:30 Gepost door Peter Motte in Actualiteit, Algemeen, Web | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, evolutie van de media, tijdschriften, paperbacks, tv, film, affiches, youtube, dailymotion, vimeo, advertenties | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | | Pin it! |  Print | | |

19-03-12

Formula Una!

2646462396.jpgEr is een nieuwe blog over formule 1: Formula Una!

21:51 Gepost door Peter Motte in Vrije tijd, Web | Permalink | Commentaren (0) | Tags: f1, f1 wereldkampioenschap, f1 world championship, formule 1, formula una | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | | Pin it! |  Print | | |

23-01-12

Waar manga? Hier manga!

Onlangs had ik contact met iemand die nogal in paniek leek.
Ze wou een mangareeks bestellen, maar de verkoper beweerde dat ze uitverkocht was.
Ik heb het direct nagevraagd, en alles was nog verkrijgbaar.

Dus voor wie te maken krijgt met onwillende boekhandelaren, dit lijstje:



Waar vind je manga in Nederland?

Ik heb "isbn 9789086770427" in het zoekvak van bol.com ingevoerd, en kwam hier terecht.

Waar je het ook kunt vinden, is op Archonia.

Er is daar een vakje "Nana manga NL", en daar worden alle titels in het Nederlands vermeld.

Ook op de website van de Slegte wordt Nana vermeld.

Waar vind je manga in België?

Verder heb ik ervaren dat je in België manga op de volgende plaatsen vindt:
- veel reeksen staan bijna volledig in de Fnac, en ook in Boekhandel de Poort in Gent
- bij Standaard Boekhandel is het me tot nu toe altijd gelukt om boekjes te bestellen.

Online:
- Proz.com, maar ze lijken me ook niet alles meer te hebben.
- Fnac heeft ook een onlinewinkel. Ik heb hem niet getest, maar dat levert misschien ook wel wat op.
- De Standaard Boekhandel heeft ook een flinke catalogus online staan, maar ik weet niet of je daar kunt bestellen.
- Voor strips in het algemeen is het volgende onlineadresje erg interessant: Stripweb


De manga van Kana

Info over de manga van Kana vind je hier.

Je moet in de lijst in het venstertje links naar beneden scrollen.

Manga-starterkits

Kana heeft ook starterkits gemaakt: dat is deel 1 samen met deel 2 voor een lagere prijs.

Er zijn in totaal zes starterkits:

Starterkit 1 is die met Detective Conan.
isbn 9789063347574

Starterkit 2 is met InuYasha.
isbn 9789063347581

Starterkit 3 is die met Nana.
isbn 9789063347598

Starterkit 4 is die met Naruto
isbn 9789063347604

Starterkit 5 is die met Shaman King
isbn 9789063347611

Starterkit 6 is die met Yu-Gi-Oh!
isbn 9789063347628

ISBN-controle

Toen ik de ISBN's wou controleren, vond ik deze site waar je van alle isbn's van in België en Nederland uitgegeven boeken kunt vinden van welk boek ze zijn.


Andere adressen

Als iemand nog andere adressen kent, ga je gang, post ze gerust in de commentaren. Het mogen onlinewinkels zijn, maar dat is niet verplicht.

21:41 Gepost door Peter Motte in Vrije tijd, Web | Permalink | Commentaren (0) | Tags: manga, strips, stripverhalen, stripwinkels, striphandelaren, eshops, online | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | | Pin it! |  Print | | |

12-10-11

Kana-site is verhuisd

logo.pngDe url van de site van de Nederlandse manga-uitgeverij Kana is verhuisd naar
http://www.mangakana.com/nl/

Eigenlijk is dat el een hele tijd het geval, maar sommige fans merken het nu pas.
Kana NL was vroeger van het Franse bedrijf Kana, en op de site van Kana FR stonden ook de gegevens van Kana NL.
Toen werd Kana NL overgenomen door Ballon Media.
De pagina's van Kana NL moesten dus vroeg of laat wel verdwijnen van de site van de Franse Kana.
De Franse Kana heeft echter nog zowat drie jaar doorverwezen naar de Nederlandse Kana, om de tijd te geven om ons aan te passen.
Alleen heeft blijkbaar niemand de links aangepast, en alle oude verwijzingen via de Franse Kana werken sinds een week of zo niet meer.
Nu moet het dus rechtstreeks via http://www.mangakana.com/nl/, maar alles is er dus nog.

Kana NL

13:51 Gepost door Peter Motte in Actualiteit, Algemeen, Vrije tijd, Web | Permalink | Commentaren (0) | Tags: manga, kana, kana nl | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | | Pin it! |  Print | | |