10-12-14

S P I R O U 4 0 0 0

spirou-4000-217x300.jpg

Het Belgische stripblad Spirou heeft deze week zijn 4000e nummer uitgebracht! dans-rij.gif

Dat verdient een flinke drinken.gif

Een geweldige lading strips en over strips.
Allemaal Frans, maar een stuk leuker om Frans te leren dan Molière.

Het tijdschrift begon in... lang geleden voor de Tweede Wereldoorlog, en werd bekend met personages zoals Robbedoes en Kwabbernoot, Guust Flater, de Smurfen, Lucky Luke, Yoko Tsuno en een massa anderen die ik nu niet vermeld (RSI vermijden cool.gif ).

Mijn exemplaar ligt momenteel ergens anders (jaja, de koper is nooit de eerste lezer sad.gif ), maar het zou me niet verbazen dat er weel heel wat fantasy en sf in staat. In elk geval loopt momenteel Zizi: een reeks over een heksje of zo in wiens haar een vleermuis woont.

Het kost 2,90 euro voor 100 p's, en bovendien zit er ook een kortingsbon in zodat je 12 afleveringen kunt krijgen voor de prijs van 6. Dat is -50%.

16:58 Gepost door Peter Motte in Actualiteit, Vrije tijd | Permalink | Commentaren (1) | Tags: spirou, strips, stripweekblad, stripverhalen, robbedoes, nummer 4000, jubileum | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | | Pin it! |  Print | | |

17-11-14

Hoe sterk zijn de socialemediasites onderling?

Afkomstig van www.thesocialmediahat.com.

Social Media Active Users


Bovenstaande afbeelding komt van http://tinyurl.com/lrjums7 en geeft de relatieve grootte van de verschillende socialemediasites weer.


Opvallend is dat de meest gehypte niet altijd de grootste is. Twitter is bijvoorbeeld een stuk kleiner dan Google+, terwijl Google+ vaak wordt beschouwd als een soort spooksite, die maar beter zou worden opgedoekt.


Een andere opmerking is dat het voor bedrijven niet noodzakelijk belangrijk is om de grootste of drukste site te kiezen. Een kleinere site zoals Stumbleupon telt maar 30 miljoen accounts - een peuleshil in vergelijking met de mastodont Facebook - maar als net daar je potentiële klanten zitten, dan zijn die 30 miljoen (!) natuurlijk niet te negeren.


Een zoektocht in minder bekende sociale media kan dus best nog wel wat aardige verrassingen opleveren, niet in het minst omdat de grootste van vandaag de kleinste van morgen kan zijn, zoals MySpace ondervond.




Andere interessante cijfers:
* VIADEO - 56 Million
* VIMEO - 100 Million
* TUMBLR - 109 Million blogs
* SLIDESHARE - 60 Million
* FOURSQUARE - 45 Million users
* FLICKR - 92 Million users
* SNAPCHAT - 26 million
* STUMBLEUPON - 30 million
* en in België mag je natuurlijk nog altijd Skynetblogs niet over het hoofd zien.

14:29 Gepost door Peter Motte in Actualiteit, Web | Permalink | Commentaren (0) | Tags: facebook, youtube, google+, twitter, vine, vimeo, pinterestl, linkedin, instagram, snapchat | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | | Pin it! |  Print | | |

18-09-14

Cassette Store Day

Als aanvulling op ons artikel De evolutie van de media en de strijd om de aandacht: Na de Record Store Day is er nu ook de Cassette Store Day.

De cassette is aan een revival bezig, net als vinyl. Of het meer is dan nostalgie, is niet duidelijk, maar er zijn in België enkele labels die opnieuw inzetten op tape, onder andere Bed Rugs, JFJ, Double Veterans, Teen Creeps, The Future Dead, Benny Zen en Toxic Shock.

14-09-14

De evolutie van de media en de strijd om de aandacht

De evolutie van sf- en fantasytijdschrift naar sf- en fantasypaperback heeft weinig te maken met de voorkeur van de lezer, maar wel met de prijzen.

Paperbacks verdrongen tijdschriften van de markt, omdat ze aantrekkelijk konden worden geprijsd. Toen de tijdschriften populair waren, was dat nog niet het geval.
Als een medium verdrongen wordt door een nieuw medium, verdwijnt het nooit helemaal. Er worden bijvoorbeeld nog altijd affiches gemaakt en verspreid. En dat is niet uit gewoonte, maar uit noodzaak: er worden nog altijd veel mensen van allerlei zaken op de hoogte gebracht via affiches.
Zelfs al zouden sommigen dat anders willen.
De vraag is: wie wil dat anders?

Wie de affiches moet betalen, ziet het veel liever gebeuren dat het publiek gewoon een website bezoekt, of vrede neemt met een e-mail.
Het zijn niet zozeer de drukkosten die affiches duur maken, maar wel de verspreiding: er moeten plakploegen worden rondgestuurd, die vele kilimeters moeten afleggen. Dat kost geld én tijd. Een affiche in een uurtje verspreiden, is er niet echt bij.

Maar het publiek zit niet te wacvhten op nog meer e-mail met reclame, en het voelt er ook niets voor om websites te bezoeken om op de hoogte te blijven.
En dat heeft er niets mee te maken dat het publiek behoudsgezind of conservatief zou zijn. Totaal niet. Het heeft er alles mee te maken dat het publiek gewoon geen boodschap heeft aan die berichten. Het hoéft niet te weten wat op die affiches staat. Er is geen noodzaak. Ergo: het doet geen inspanningen om te weten te komen wat erop staat. Dus wilt het ook geen e-mails met de inhoud van die affiches ontvangen.

De media voert vaak onderling strijd om de voorkeur van het publiek te genieten, maar ze voeren ook strijd met dat publiek zélf. Ze moeten in de eerste plaats die aandacht te pakken krijgen. En de goedkoopste oplossing voor een medium is niet altijd het meest succesvolle medium: een succesvol medium is een medium dat zijn boodschap bij het publiek krijgt. En als het publiek het medium niet lust, dan is het nutteloos. Vandaar de oorlog om de aandacht van het publiek.

Daardoor investeert Google tegenwoordig erg veel in YouTube. Ze laten massa's mensen gratis massa's filmpjes op YT zetten, in de hoop dat het publiek het gewoon wordt om YT te bezoeken, zodat YT de reclamefilmpjes kan tonen waarvoor YT wordt betaald.
Daarvoor bedenken ze vanalles: ze betalen mensen om filmpjes te maken voor YT (vsauce, bijv.), ze laten mensen gratis filmpjes op YT zetten (zoek maar eens Vertaalbureau Motte op YT), en volgens mij laten ze het ook oogluikend toe dat er massaal copyrights worden geschonden (ik denk dat je alle muziekalbums van David Bowie gratis op YT kunt beluisteren, en ik kan me niet voorstellen dat Bowie daar helemaal achterstaat).
Hoe groter het aanbod is, en hoe meer functies ze aanbieden (gratis veel ruimte om film op internet te zetten, commentaren achterlaten, likes/dislikes, gemakkelijk doorsturen naar andere sites, een heel arsenaal aan statistische gegevens....), hoe groter de kans is dat de bezoekers naar YT willen gaan en willen blijven komen.
En als het YT niet lukt, lukt het misschien Dailymotion, of Vimeo, of een van die vele andere sites.

En toch bljven affiches bestaan.
En ook sf&f-tijdschriften zijn blijven bestaan.
Ze geven nu eenmaal meer dan paperbacks het gevoel dat je iets recents te pakken hebt, dat je verhalen heet van de naald krijgt, het nieuwste dat er is.
Het is een gevoel dat een paperback moeilijk kan geven.

Maar de evolutie gaat verder.
Eerst werden paperbacks goedkoper, dan tv, nu film maken en zelfs zélf film maken.
En dat zet op zijn beurt de paperback onder druk.
Maar zal de paperback verdwijnen?
Ik denk het niet.
Net zoals ook de lp niet is verdwenen, en VHS veel meer veerkracht blijkt te hebben dan we hadden gedacht.

En al zouden de adverteerders het liefst verlost zijn van de noodzaak hun reclame via dure media zoals tv en affiches te moeten verspreiden, het zal de lezer en kijker worst wezen, als hij maar krijgt wat hij wilt: informatie en entertainment, afhankelijk van de situatie.
Uiteindelijk is het niet het doel van de kijker en lezer om advertenties te zien.

Zie ook Cassette Store Day

16:30 Gepost door Peter Motte in Actualiteit, Algemeen, Web | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, evolutie van de media, tijdschriften, paperbacks, tv, film, affiches, youtube, dailymotion, vimeo, advertenties | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | | Pin it! |  Print | | |

10-09-14

Titellijst Yoko Tsuno

Yoko Tsuno, door Roger Leloup

(nummer, titel, publicatiedatum, Nederlandse titel)

1 - Le Trio de l'étrange 1972
Trio in het onbekende

2 - L'Orgue du diable 1973
Het helse orgel

3 - La Forge de Vulcain 1973
Vulcanu's smidse

4 - Aventures électroniques 1974
Avonturen met elektronica

5 - Message pour l'éternité 1975
Seinen voor de eeuwigheid

6 - Les Trois soleils de Vinéa 1976
De 3 zonnen van Vinea

7 - La Frontière de la vie 1977
De grens van het leven

8 - Les Titans 1978
De titanen

9 - La Fille du vent 1979
De dochter van de wind

10 - La Lumière d'Ixo 1980
Het licht van Ixo

11 - La Spirale du temps 1981
De tijdspiraal

12 - La Proie et l'ombre 1982
Prooi en schaduw

13 - Les Archanges de Vinéa 1983
De aartsengelen van Vinea

14 - Le Feu de Wotan 1984
De bliksem van Wodan

15 - Le Canon de Kra 1985
Het kanon van Kra

16 - Le Dragon de Hong Kong 1986
De draak van Hong-Kong

17 - Le Matin du monde 1988
De danseres van Bali

18 - Les Exilés de Kifa 1991
De bannelingen van Kifa

19 - L'Or du Rhin 1993
De Rheingold-Express

20 - L'Astrologue de Bruges 1994
De astroloog van Brugge

21 - La Porte des âmes 1996
De poort van de zielen

22 - La Jonque céleste 1998
De hemelse jonk

23 - La Pagode des brumes 2000
De pagode der nevelen

24 - Le Septième Code 5 oktober 2005
De zevende code

25 - La Servante de Lucifer november 2010
De dienares van Lucifer

26 - Le Maléfice de l'Améthyste november 2012
De vloek van de amethist

27 - Le secret de Khâny lente 2015
Khâny's geheim

Ander werk door Roger Leloup

- L'écume de l'aube 1999: geïllustreerde jeugdroman die zich afspeelt tijdens Yoko Tsuno's jeugd
Nederlandse uitgave: De parel van de dageraad

- Le pic de ténèbres oktober 1993: jeugdroman, winnaar van "Grand Prix de la Jeunesse SF" in 1990
Geen Nederlandse uitgave bekend

14:03 Gepost door Peter Motte in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) | Tags: yoko tsuno, roger leloup, strips, stripverhaal, titellijst, albumlijst, jaar van verschijnen, publicatiedatum | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | | Pin it! |  Print | | |

30-08-14

Licht in de lucht, vuurwerk tijdens Geraadsbergse kermis 29 augustus 2014



Gisteren werd er in Geraardsbergen licht in de lucht geschoten.

Dit filmpje toont er maar een kort stuk van. In werkelijkheid duurde het nog twee of drie keer zo lang, en was het ook veel beter dan deze opname.

18:12 Gepost door Peter Motte in Actualiteit, Vrije tijd | Permalink | Commentaren (1) | Tags: vuurwerk, geraardsbergen, kermis, 29 augustus 2014 | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | | Pin it! |  Print | | |

03-08-14

Vriendenkring Jean Ray / Amicale Jean Ray: onthullingen




2/08/2014, Vriendenkring Jean Ray / L'amicale Jean Ray.

Elke eerste zaterdag van de maand vergadert de Vriendenkring Jean Ray /
L'amicale Jean Ray.
Op die bijeenkomsten worden plannen gesmeed, afspraken gemaakt, boeken
doorgegeven.

Op zaterdag 2 augustus onthulde de voorzitter, André Verbrugghen, enkele
onverwachte ontwikkelingen die de activiteiten in verband met Raymond
Jean-Marie de Kremer helemaal wijzigen.

Muziek: "Reverie (small theme)" by _ghost

2010 - Licensed under Creative Commons Attribution (3.0)

See http://ccmixter.org/files/_ghost/25389

CC License at http://creativecommons.org/licenses/b.