28-05-10

F1 World Championship, Grote Prijs van Turkije

De Grote Prijs van Turkije wordt niet opgenomen in onze rangschikking voor de European F1 World Championship, omdat hij pas sinds 2005 wordt gereden, en Turkije daardoor niet bij de traditionele Europese F1-landen kan worden gerekend.

Maar dat doet niks af aan onze belangstelling, natuurlijk.

    Uitslag Grote Prijs van Turkije
  • 1 great britain Lewis Hamilton 2 McLaren-Mercedes
  • 2 great britain Jenson Button 1 McLaren-Mercedes
  • 3 australia Mark Webber 6 Red Bull-Renault
  • 4 germany Michael Schumacher 3 Mercedes GP
  • 5 germany Nico Rosberg 4 Mercedes GP
  • 6 poland Robert Kubica 11 Renault
  • 7 brazil Felipe Massa 7 Ferrari
  • 8 spain Fernando Alonso 8 Ferrari
  • 9 germany Adrian Sutil 14 Force India-Mercedes
  • 10 japan Kamui Kobayashi 23 BMW Sauber-Ferrari
  • 11 spain Pedro de la Rosa 22 BMW Sauber-Ferrari
  • 12 spain Jaime Alguersuari 17 Toro Rosso-Ferrari
  • 13 italy Vitantonio Liuzzi 15 Force India-Mercedes
  • 14 brazil Rubens Barrichello 9 Williams-Cosworth
  • 15 russia Vitaly Petrov 12 Renault
  • 16 switzerland Sebastien Buemi 16 Toro Rosso-Ferrari
  • 17 germany Nico Hulkenberg 10 Williams-Cosworth
  • 18 germany Timo Glock 24 Virgin-Cosworth
  • 19 brazil Lucas di Grassi 25 Virgin-Cosworth
  • 20 india Karun Chandhok 20 Hispania-Cosworth opgave
  • 21 brazil Bruno Senna 21 Hispania-Cosworth opgave
  • 22 germany Sebastian Vettel 5 Red Bull-Renault opgave
  • 23 finland Heikki Kovalainen 19 Lotus-Cosworth opgave
  • 24 italy Jarno Trulli 18 Lotus-Cosworth opgave

    Stand Wereldkampioenschap na de Grote Prijs van Turkije
  • 1 Aus M Webber 93
  • 2 GB J Button 88
  • 3 GB L Hamilton 84
  • 4 Spa F Alonso 79
  • 5 Ger S Vettel 78
  • >6 Pol R Kubica 67
  • 7 Brz F Massa 67
  • 8 Ger N Rosberg 66
  • 9 Ger M Schumacher 34
  • 10 Ger A Sutil 22

    Constructeurs
  • 1 McLaren-Mercedes 172
  • 2 Red Bull-Renault 171
  • 3 Ferrari 146
  • 4 Mercedes GP 100
  • 5 Renault 73
  • 6 Force India-Mercedes 32
  • 7 Williams-Cosworth 8
  • 8 Toro Rosso-Ferrari 4
  • 9 BMW Sauber-Ferrari 1
  • 10 Lotus-Cosworth 0
  • 11 Hispania-Cosworth 0
  • 12 Virgin-Cosworth 0

11:20 Gepost door Peter Motte in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (51) | Tags: f1, formule 1, istanboel, f1 world championship, grote prijs van turkije | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | | Pin it! |  Print | | |

Commentaren

Het begin De strijd is losgebarsten in de groene vlakten ten oosten van Istanboel!

Sorry dat ik zo expliciet "groene vlakten" schrijf. Ik kan het maar niet verteren dat die reporter het ooit een woestijn noemde. :-)

In de eerste testritten is de slag voor de McLarens van Lewis Hamilton en Jenson Button, terwijl nog pas deze week Hamilton vreesde dat het niets zou worden in Istanboel: auto niet klaar.

Natuurlijk: die eerste praktijktesten zeggen niet veel.

Gepost door: Peter Motte | 28-05-10

Tweede oefenritten 1 Great Britain J Button McLaren
2 Australia M Webber Red Bull
3 Germany S Vettel Red Bull
4 Great Britain L Hamilton McLaren
5 Spain F Alonso Ferrari
6 Germany N Rosberg Mercedes
7 Germany M Schumacher Mercedes
8 Poland R Kubica Renault
9 Russia V Petrov Renault
10 Brazil F Massa Ferrari
11 Germany A Sutil Force India
12 Germany N Hulkenberg Williams
13 Japan K Kobayashi BMW Sauber
14 Spain P de la Rosa BMW Sauber
15 Switzerland S Buemi Toro Rosso
16 Italy V Liuzzi Force India
17 Brazil R Barrichello Williams
18 Spain J Alguersuari Toro Rosso
19 Finland H Kovalainen Lotus
20 Brazil L di Grassi Virgin
21 Italy J Trulli Lotus
22 Germany T Glock Virgin
23 Brazil B Senna Hispania
24 India K Chandhok Hispania

Gepost door: Peter Motte | 28-05-10

Derde reeks oefenritten De derde reeks oefenritten wordt nu gereden.
Zal Rosberg het weer beter doen dan Schumacher?
Blijft Alonso een belangrijke titelkandidaat?
Kan Hamilton zijn mindere seizoensstart goedmaken?
Is de voorspelling van Niki Lauda juist, en is Vettel de échte te kloppen man in plaats van Webber?

Gepost door: Peter | 29-05-10

Uitslag 3e oefenreeks 1 Germany S Vettel Red Bull
2 Germany N Rosberg Mercedes
3 Great Britain L Hamilton McLaren
4 Australia M Webber Red Bull
5 Poland R Kubica Renault
6 Spain F Alonso Ferrari
7 Germany M Schumacher Mercedes
8 Great Britain J Button McLaren
9 Brazil F Massa Ferrari
10 Russia V Petrov Renault
11 Switzerland S Buemi Toro Rosso
12 Spain P de la Rosa BMW Sauber
13 Spain J Alguersuari Toro Rosso
14 Japan K Kobayashi BMW Sauber
15 Germany N Hulkenberg Williams
16 Italy V Liuzzi Force India
17 Brazil R Barrichello Williams
18 Italy J Trulli Lotus
19 Finland H Kovalainen Lotus
20 Germany T Glock Virgin
21 Brazil L di Grassi Virgin
22 Brazil B Senna Hispania
23 India K Chandhok Hispania
24 Germany A Sutil Force India

Gepost door: Peter | 29-05-10

Het uur van de voorlopige waarheid De vierde en laatste oefenreeks is nu aangebroken.
Flink gas geven nu is de boodschap, zodat morgen minder riskante inhaalmanoeuvres nodig zijn.
Vroeger waren de kwalificatieritten op zaterdag eigenlijk spannender dan de wedstrijd zelf: er werd toen met ultralichte auto's gereden, met neg genoeg benzine voor vijf rondjes, én met superzachte banden.
Tijdens de kwalificatieritten werden echte kanontijden neergezet.
De superkarren moesten bovendien tussen de andere laveren, waardoor het aantal chicanes tijdens een ronde plots geweldig steeg.
Dat laatste is nu nog altijd het geval, maar de kwalificatiebanden zijn er niet meer.

Gepost door: Peter | 29-05-10

Problemen voor Vettel en Webber? De Red Bulls zijn snel, maar lijken problemen te hebben in de trage bochten.
Te veel onderstuur.
Benieuwd wat dat gaat geven tijdens de wedstrijd.

Gepost door: Peter | 29-05-10

Up Hispania! De Hispania's hebben duidelijk vooruitgang geboekt. Ze moesten in vorige wedstrijden een enorme kloof overbruggen met de Virgins, maar dat ziet er nu al veel haalbaarder uit.
Eén van de Hispania's is zelfs voor een Virgin geëindigt in de kwalificaties. En we mogen toch aannemen dat die Virgins niet TRAGER zijn geworden...

Gepost door: Peter | 29-05-10

Kobayashi Kobayashi doet het zeer goed in de kwalificaties, maar na zijn spectaculaire entrée vorig jaar, hadden we dit jaar wel meer vuurwerk van hem verwacht. Hij is tot nu toe geen echte wedstrijdmaker gebleken.

Gepost door: Peter | 29-05-10

Petrov Petrov met Renault is voor de eerste keer tot in de derde kwalificatiereeks beland. Het is dus ook de eerste keer dat hij de kans krijgt om een echt interessante tijd neer te zetten.

Gepost door: Peter | 29-05-10

Massa Iedereen kijkt nu naar Massa in de 2e Ferrari, omdat hij het in Turkije meestal erg goed doet.
Tot nu toe ziet het er niet echt goed uit, maar de wedstrijd is nog altijd iets anders.

Gepost door: Peter | 29-05-10

Rosberg Het lijkt erop dat Schumachter Rosberg deze keer heeft verslagen, maar het verschil is klein. Met al die hinderlijke rijdende chicanes op de baan is dat eigenlijk geen prestatie.

Gepost door: Peter | 29-05-10

Bruno Senna Bruno Senna zegt meer vertrouwen in de auto te hebben sinds ze in Monaco de bodemplaat hebben veranderd. Vertrouwen is alles bij 300 km/u.

Gepost door: Peter | 29-05-10

10 auto's op de weg Tijdens de laatste 10 minuten van de kwalificatierijden scheren alle tien de kanshebbers voor de pole nog over de baan.
Druk.
En ze zijn duidelijk niet van plan om voor elkaar toe te geven.

Gepost door: Peter | 29-05-10

Uitslag van de afvallingskoers Die laatste kwalificatiesessie is eigenlijk één grote afvallingskoers. Het bestaat uit drie delen: 20 + 15 + 10 minuten. Alleen de snelste mogen overgaan naar het volgende deel.

Dit is het eindresultaat:
1 Australia M Webber Red Bull
2 Great Britain L Hamilton McLaren
3 Germany S Vettel Red Bull
4 Great Britain J Button McLaren
5 Germany M Schumacher Mercedes
6 Germany N Rosberg Mercedes
7 Poland R Kubica Renault
8 Brazil F Massa Ferrari
9 Russia V Petrov Renault
10 Japan K Kobayashi BMW Sauber
11 Germany A Sutil Force India
12 Spain F Alonso Ferrari
13 Spain P de la Rosa BMW Sauber
14 Switzerland S Buemi Toro Rosso
15 Brazil R Barrichello Williams
16 Spain J Alguersuari Toro Rosso
17 Germany N Hulkenberg Williams
18 Italy V Liuzzi Force India
19 Italy J Trulli Lotus
20 Finland H Kovalainen Lotus
21 Germany T Glock Virgin
22 Brazil B Senna Hispania
23 Brazil L di Grassi Virgin
24 India K Chandhok Hispania

Gepost door: Peter | 29-05-10

Startvolgorde 1 Mark Webber Red Bull-Renault
2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
3 Sebastian Vettel Red Bull-Renault
4 Jenson Button McLaren-Mercedes
5 Michael Schumacher Mercedes GP
6 Nico Rosberg Mercedes GP
7 Robert Kubica Renault
8 Felipe Massa Ferrari
9 Vitaly Petrov Renault
10 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari
11 Adrian Sutil Force India-Mercedes
12 Fernando Alonso Ferrari
13 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari
14 Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari
15 Rubens Barrichello Williams-Cosworth
16 Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari
17 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth
18 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes
19 Jarno Trulli Lotus-Cosworth
20 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth
21 Timo Glock Virgin-Cosworth
22 Bruno Senna Hispania-Cosworth
23 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth
24 Karun Chandhok Hispania-Cosworth

Gepost door: Peter | 29-05-10

Geslaagde start En ze zijn weg!

Geen brokken bij de start. Eén auto vanuit de pits vertrokken: Di Grassi.

Als je ziet hoe die renners hun auto's langs de anderen wringen, dan vraag je je soms af waar ze de plaats vinden.
Kennen ze het geheim van het creëren van een tijd-ruimtecontinuüm zodat ze anderen kunnen passeren?
Soms in elk geval niet, en soms net niet.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Sebastien Buemi lek Sebastien Buemi moest na de eerste ronde al pitten wegens een lekke band.
Webber is er ondertussen vandoor.
Het zal moeilijk worden voor de anderen om hem te pakken te krijgen.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Verschillende auto's De McLarens zijn wat sneller op de rechte stukken, maar de Red Bulls doen het beter in de bochten.
Er zijn dus een paar plekken net voor en na de bochten waar de karretjes aan elkaar gewaagd zijn.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Webber zet snelste tijden neer Was het vorige keer ook al Webber die de ene na de andere snelste tijd neerzette?
Hij lijkt dat hier over te doen.
Als dat zo is, bewijst hij in elk geval dat de extra bochtensnelheid op dit circuit betere resultaten oplevert dan de hogere maximumsnelheid op de rechte stukken van de McLarens.
Definitief gewonnen spel voor Webber?

Over bochten gesproken: de bochten van het Istanboel-circuit zijn allemaal min of meer kopieën van bochten van andere circuits. De S-bocht na de startstrook is een kopie van de Senna-bocht op het circuit van Interlagos (Brazilië), en er zit ook een kopietje in van een bocht van Spa (België).
Wat het circuit mist aan geschiedenis doordat het zo jong is, heeft het ingebouwd door bochten over te nemen van andere plaatsen.
Slim bekeken.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Vitantonio Liuzzi Vitantonio Liuzzi heeft probleem met zijn achtervleugel. Een deel hangt los.
Rubens Barrichello was zo vriendelijk om dat over de radio aan zijn team te melden.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Felipe Massa Vorig jaar werd Massa tijdens de Grote prijs van Hongarije op het hoofd geraakt door een wegvliegende bout, waardoor hij lange tijd buiten strijd was.
Rubens Barrichello en Massa zijn goede vrienden, en die bout kwam van Barrichello's auto.
Sindsdien past hij erg op voor rondvliegende stukken.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Ronde 9 Webber rijdt comfortabel aan kop, maar Button kan het ritme van de leider volgen.
Hamilton blijft dicht bij Webber, maar hoeft niet te stunten om hem achter te steken. Hij kan dat ook doen terwijl Webber in de pits staat, en daarna plankgas voldoende voorsprong proberen opbouwen zodat Webber niet voorbij Lewis geraakt terwijl die laatste aan het pitten is.
Vergeet niet dat alle rijders verplicht één stop moeten afwerken.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Ronde 12 Het pitten begint met Vettel.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Webber, Vettel, Hamilton Vettel slaagt erin Hamilton achter zich te houden als Hamilton de pits uitkomt. De strategie om Webber te pakken terwijl die pit, is dus verloren.
Tijd voor plan B.
Ondertussen krijgt Button problemen met de grip achteraan.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Regen Er doen voortdurend geruchten de ronde dat het zou kunnen gaan regenen.
Ja, zo'n berichtje is ook goed om de spanning erin te houden...

Gepost door: Peter | 30-05-10

Ronde 20 Stand:
Webber, Vettel, Hamilton, Button, Schumacher, Rosberg, Kubica, Massa, Petrov.
Alonso: 10.
De gemiddelde snelheid is in Turkije hoger dan in Monaco, dus of Alonso de stunt van Monaco kan herhalen, is twijfelachtig.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Toch wat regen De lucht in de verte ziet er toch overtrokken uit.
Dus misschien wel een licht buitje?
Dat zou een heksenketel kunnen veroorzaken.
Die F1-banden zijn een grote merde om in de regen mee te rijden. Dat moet je echt kunnen.
En een F1-auto is nu eenmaal niet iets dat gemakkelijk te besturen is.
Regenbanden of geen regenbanden?

Gepost door: Peter | 30-05-10

Alonso verliest van Petrov De Spanjaard verliest van de Rus.
Misschien is het tactiek?

Gepost door: Peter | 30-05-10

Snelste rond Snelste ronde voor Webber: 1:31.148.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Toch tactiek Ronde 26: Alonso heeft de kloof met Petrov verkleind.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Snelse ronde Weer een snelste rond, maar deze keer voor Button: 1:30.349.
De McLarens doen het goed vandaag.
Hamilton is nog altijd derde.
Regen dreigt, maar zal waarschijnlijk niet meer doen dan dat.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Ronde 37: stand Geen enkele Lotus nog op de baan.
Het zijn ook de enige uitvallers.

Stand na 37 van de 55 ronden:
1 Australia M Webber Red Bull
2 Germany S Vettel Red Bull
3 Great Britain L Hamilton McLaren
4 Great Britain J Button McLaren
5 Germany M Schumacher Mercedes
6 Germany N Rosberg Mercedes
7 Poland R Kubica Renault
8 Brazil F Massa Ferrari
9 Russia V Petrov Renault
10 Spain F Alonso Ferrari
11 Japan K Kobayashi BMW Sauber
12 Germany A Sutil Force India
13 Spain P de la Rosa BMW Sauber
14 Spain J Alguersuari Toro Rosso
15 Italy V Liuzzi Force India
16 Brazil R Barrichello Williams
17 Germany N Hulkenberg Williams
18 Switzerland S Buemi Toro Rosso
19 Germany T Glock Virgin
20 Brazil B Senna Hispania
21 Brazil L di Grassi Virgin
22 India K Chandhok Hispania
Uitvallers: H Kovalainen, J Trulli

Gepost door: Peter | 30-05-10

Snelste ronde en hydaulisch defect De beide Lotussen moesten opgeven wegens een hydraulisch defect.

Vettel zet een snelste ronde neer: 1:30.181.
Hij zit nu 0,6 seconden achter Webber, maar het is niet duidelijk of hij ook op hem jaagt, of alleen maar zijn voorsprong op Hamilton wil beveiligen.

Gepost door: Peter | 30-05-10

VETTEL EN WEBBER RAKEN ELKAAR! Vettel wou dus TOCH voorbij Webber!
Tijdens een mislukt inhaalmanoeuvre hebben ze elkaar geraakt.
Vettel is uit de wedstrijd, maar Webber kan doorgaan!
Stom. Daar gaat nog het een en ander over worden gezegd door de bazen.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Ronde 42: stand Het akkefietje tussen Webber en Vettel kost Vettel een prachtig eindresultaat, maar ook Webber is er het slachtoffer van: Hamilton én Button konden zich voorbij de twee kemphanen wringen, en nu rijden de McLarens alletwee voorop.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Webber in de pits Webber moet pitten voor een nieuwe neus.
Geen flauw idee wat Vettel bezielde. Of hij heeft een zware stuurfout gemaakt, of het was een interne afrekening.
Vettel draaide plots naar rechts, recht op Webber af, terwijl hij hem nog bijlange niet voorbij was.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Lichte regen Het regent wat in de stands.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Button tegen Hamilton Bij McLaren zeggen ze altijd dat er geen teamorders zijn, en in deze fase van de wedstrijd lijkt dat te kloppen: Button en Hamilton vechten een robbertje onder elkaar uit, waarin ze elkaar passeren.
Hopelijk loopt dat niet af zoals tussen Webber en Vettel.
Door al dat gedoe is Schumacher nu de 4e, nochtans bijlange niet de snelste jongen van het veld.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Hispania out De twee Hispania's liggen eruit. Geen Chandhok en Senna meer.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Martin Whitmarsh Martin Whitmarsh, de chef van Hamilton en Button, heeft hen opgedragen zich kalm te houden. Hij verwees naar Webber en Vettel.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Ronde 54: Alonso Alonso probeert wat tegen Petrov, botst ertegenaan, en Petrov loopt een lekke band op. Petrov pits in.
Wat enige ronden geleden een tamme wedstrijd leek te worden, begint nu plots op te leven.
Maar het lijkt meer uitvallers te veroorzaken dan hogere plaatsen.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Wedstrijd afgelopen Wedstrijd afgelopen.
Het akkefietje tussen Webber en Vettel vraagt uitleg.
Daar wachten we toch wel even op.

Dit is voorlopig de uitslag.
Er lijkt geen reden om iemand te diskwalificeren.
Weinig uitvallers, deze keer.

1 Great Britain L Hamilton McLaren
2 Great Britain J Button McLaren
3 Australia M Webber Red Bull
4 Germany M Schumacher Mercedes
5 Germany N Rosberg Mercedes
6 Poland R Kubica Renault
7 Brazil F Massa Ferrari
8 Spain F Alonso Ferrari
9 Germany A Sutil Force India
10 Japan K Kobayashi BMW Sauber
11 Spain P de la Rosa BMW Sauber
12 Spain J Alguersuari Toro Rosso
13 Italy V Liuzzi Force India
14 Brazil R Barrichello Williams
15 Russia V Petrov Renault
16 Switzerland S Buemi Toro Rosso
17 Germany N Hulkenberg Williams
18 Germany T Glock Virgin
19 Brazil L di Grassi Virgin

Gepost door: Peter | 30-05-10

Alonso Alonso is 8e.
Velen zouden dat ook willen, maar Alonso rijdt voor het wereldkampioenschap, en dat zal blijkbaar niet lukken.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Hamilton wint de Turkse Grote Prijs Hamilton wint eindelijk nog eens.
Hij heeft de laatste jaren zijn reputatie van goudhaantje niet veel eer aangedaan.
Dit jaar is het pas zijn eerste overwinning, maar hij had ook al een 2e en een 3e plaats.
In 2008 was hij wel wereldkampioen, en momenteel is hij de 3e in het kampioenschap.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Vettel en Webber Vettel zou zich gewoon vergist hebben: zijn auto deed het beter dan Webber, die er wat mee leek te worstelen.
Dus dacht Vettel er gemakkelijk te kunnen overgaan, maar hij remde in de bocht. En zoals iedereen weet mag je niet remmen terwijl je draait.
Dus schoof Vettel weg, tegen Webber.
Vettel eruit.
Webber derde.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Grand Prix 1. Renaissance, door Marvano Tussen de spannende momenten door bladerden we nog eens door Grand Prix, Renaissance, een nieuw stripalbum van Marvano over de vroege jaren van de grote prijzen.
Toen waren de indelingen in verschillende klassen nog niet zo duidelijk als tegenwoordig. Autowedstrijden stonden toen nog meer in het teken van tonen wat een auto kan.

Gepost door: Peter | 30-05-10

Snelste ronde was voor Petrov De snelste ronde was voor Petrov met Renault: 1:29.165.
Hij is nochtans pas als 15e binnengekomen, bovendien was hij gedubbeld.

Gepost door: Peter | 31-05-10

Vettel botst op Webber Her en der op Internet kun je filmpjes vinden van de botsing tussen Vettel en Webber.
De uitleg van Vettel, dat hij de controle over de auto verloor, lijkt toch wel te kloppen.
Het blijft een merkwaardig incident, maar waarom zou Vettel Webber opzettelijk van de weg rammen met het risico er zelf in te blijven?
Als je de beelden ziet kun je zelfs niet eens zeggen dat een van de twee een fout heeft gemaakt.

Gepost door: Peter | 31-05-10

Filmpje van de crash Vettel-Webber http://www.youtube.com/watch?v=YiIc-A--iNU

Gepost door: Peter | 31-05-10

Vettel nam te veel risico's Vettel zal nog lang te horen krijgen dat hij onnodige risico's nam.

Gepost door: Peter | 31-05-10

Vettel-Webber-incident Samengevat: Webber krijgt opdracht zich wat in te houden, omdat hij weinig benzine heeft.
Vettel krijgt die opdracht niet, en wordt bovendien achternagezeten door Hamilton.
Vettel merkt dat Webber trager rijdt dan hemzelf.
Dat Vettel de kans krijgt om Webber achter te steken, zal ook wel een rol hebben gespeeld toen Vettel besloot Webber voorbij te gaan.
Dat was op zich geen probleem, alleen heeft hij dat blijkbaar niet op de beste plek geprobeerd.
Vettel verliest controle over de auto: op de beelden kun je duidelijk zien dat hij niet netjes rechtdoor meer rijdt, en dan slaat hij plots naar rechts weg, en raakt Webber.
De auto's gaan de baan af. Vettel met een klapband, Webber met weinig erg, maar hij verliest twee plaatsen.
Wat een dubbel voor Red Bull had kunnen worden met bovendien drie overwinningen na elkaar voor Webber, verandert in een dubbel voor McLaren met Webber op de derde plaats.
Vettel nam te veel risico's in een wedstrijdfase waarin dat niet direct nodig was, en met een ploegmaat, wat niet verstandig was.

Gepost door: Peter | 31-05-10

De commentaren zijn gesloten.