15-05-10

European F1 World Championship, Grote Prijs van Monaco

Pech voor Fernando Alonso: hij heeft tijdens de kwalificaties zaterdagmorgen zijn bolide onhandig in Massenent behandeld, en kan daardoor niet meedoen aan de latere kwalificaties.

Het zag er nochtans goed uit voor hem: vrijdag leek hij in staat om de pole te pakken. Wie in Monaco de pole pakt...

    Startorde (plaats land naam nr team tijd)
  • 1 Aus Mark Webber 6 Red Bull-Renault 1:13.826
  • 2 Pol Robert Kubica 11 Renault 1:14.120
  • 3 Ger Sebastian Vettel 5 Red Bull-Renault 1:14.227
  • 4 Brz Felipe Massa 7 Ferrari 1:14.283
  • 5 GB Lewis Hamilton 2 McLaren-Mercedes 1:14.432
  • 6 Ger Nico Rosberg 4 Mercedes GP 1:14.544
  • 7 Ger Michael Schumacher 3 Mercedes GP 1:14.590
  • 8 GB Jenson Button 1 McLaren-Mercedes 1:14.637
  • 9 Brz Rubens Barrichello 9 Williams-Cosworth 1:14.901
  • 10 Ita Vitantonio Liuzzi 15 Force India-Mercedes 1:15.170
  • 11 Ger Nico Hulkenberg 10 Williams-Cosworth 1:15.317
  • 12 Ger Adrian Sutil 14 Force India-Mercedes 1:15.318
  • 13 Swi Sebastien Buemi 16 Toro Rosso-Ferrari 1:15.413
  • 14 Rus Vitaly Petrov 12 Renault 1:15.576
  • 15 Spa Pedro de la Rosa 22 BMW Sauber-Ferrari 1:15.692
  • 16 Jpn Kamui Kobayashi 23 BMW Sauber-Ferrari 1:15.992
  • 17 Spa Jaime Alguersuari 17 Toro Rosso-Ferrari 1:16.176
  • 18 Fin Heikki Kovalainen 19 Lotus-Cosworth 1:17.094
  • 19 Ita Jarno Trulli 18 Lotus-Cosworth 1:17.134
  • 20 Ger Timo Glock 24 Virgin-Cosworth 1:17.377
  • 21 Brz Lucas di Grassi 25 Virgin-Cosworth 1:17.864
  • 22 Brz Bruno Senna 21 Hispania-Cosworth 1:18.509
  • 23 Ind Karun Chandhok 20 Hispania-Cosworth 1:19.559
  • 24 Spa Fernando Alonso 8 Ferrari

In de voorlopige stand verstevigt Webber zijn positie.

Alonso had een slechte start, maar maakte veel goed door als een duivel te rijden, en zit daardoor nog altijd maar op een zuchtje van de nummer 1. Immes: met het huidige reglement kun je in één klap 25 punten goedmaken. Als we er ook de stand van de constructeurs bijnemen, zien we dat Red Bull de te kloppen combinatie is, waardoor Alonso het in zijn Ferrari zeker niet gemakkelijk zal krijgen. Tegelijk heeft Fernando met zijn remonte bewezen dat hij niet mag worden onderschat.

Over twee weken Turkije, waarvan we nog altijd niet weten of we het zullen meetellen voor het Europese kampioenschap. We zullen echter zeker een beslissing nemen voor de eerste auto's het circuit oprijden, om ons niet door mogelijke winnaars of verliezers te laten beïnvloeden.

    Voorlopige stand European F1 World Championship na Monaco (Schumacher gediskwalificeerd)
  • Mark Webber 50 punten
  • Sebastian Vettel 33
  • Fernando Alonso 26
  • Felipe Massa 20
  • Robert Kubica 19
  • Michael Schumacher 12
  • Jenson Button 10
  • Lewis Hamilton 10
  • Adrian Sutil 10
  • Nico Rosberg 6
  • Rubens Barrichello 2
  • Vitantonio Liuzzi 2
  • Alguerson 1
  • Sebastian Buemi 1


    Constructeurs
  • Red Bull 83 punten
  • Ferrari 46
  • McLaren 20
  • Renault 19
  • Mercedes 18
  • Force India 12
  • Williams, Toro Rosso 2

13:12 Gepost door Peter Motte in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (45) | Tags: f1, formule 1, monaco, european f1 world championship, grote prijs van monaco | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | | Pin it! |  Print | | |

Commentaren

Grote prijs Monaco gestart, computer niet Net op het moment dat de GP van Monaco startte, draaide de computer in grut.
Vandaar de vertraging.
Fernando Alonso moet achtervolgen van ver in de achtergrond. Hij had niet eens een tijd gereden.
De start verliep heel goed. Geen brokken.
Webber behoudt zijn eerste plaats, en Vettel dringt naar voren tot de tweede.
Goed zo.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Hulkenberg crasht Te vroeg gejuicht: Hulkenberg crasht.
In de tunnel, nota bene!
Heeft hij zich vergist doordat het gewicht van de volgetankte auto's hoger is dan later in de race, en heeft is hij daardoor een decimetertje verder zijwaarts terectgekomen dan hij had verwacht?
Hoe dan ook: in de tunnel heeft hij de vangrails geschuurd.
Wedstrijd afgelopen voor hem, en de pestcar de baan op.
Alonso profiteert ervan om direct zijn banden te laten wisselen. Op die manier heeft hij de ene verplichte pitstop per wedstrijd afgewerkt.
Wil Alonso de race in één keer uitrijden?

Gepost door: Peter | 16-05-10

Button weg De leider van het officiële WK, Jenson Button, is eruit!
Mark Webber, de leider van ons Europese F1 Wereldkampioenschap, rijdt nog altijd op kop.
Blijkt hieruit dat de Europese wedstrijden inderdaad anders zijn dan de andere?

Gepost door: Peter | 16-05-10

Pestcar weg, Webber vliegt weg Zodra de pestcare de pits indraait, schiet Webber naar voren.
Vettel achter hem heeft hem duidelijk de sporen.
Vettel staat derde in ons Europees kampioenschap, op 10 punten van Webber. Hij heeft dus kans de top van de lijst in te nemen.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Alonso's jacht is begonnen De jacht van Alonso is begonnen.
Hij heeft bljkbaar ook zijn favoriete inhaalplekje gevonden: het stukje van de tunnel tot het zwembad.
Daar pakt hij eerste Di Grassi.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Ronde 12 Volgorde: Webber, Vettel, Kubica, Massa, Hamilton and Barrichello.

Door de camera's aan boord van de F1's valt enorm goed op hoe smal het circuit van Monaco is.
De piloten jagen hun auto's door nauwe pijpen, met uitloopstroken die niet breder zijn dan een degelijk trottoir.
Als ze in Brussel racen, hebben ze meer plaats.
Misschien een idee?

Gepost door: Peter | 16-05-10

Alonso voorbij Glock Titeltje is duidelijk: en weer tussen de tunnel en het zwembad.
Webber rijdt nog altijd vooraan en rijgt de topchrono's aan elkaar.

Button verklaart: oververhitte motor. Er zou iets aan de auto geweest zijn, dat er niet had mogen zitten. Dat wordt nog heel wat getier bij McLaren, zeker na Hamiltons lekke band vorige keer: het wiel zat er niet goed op!

Gepost door: Peter | 16-05-10

Alonso voorbij Heikki Kovalainen En Alonso gaat door: zelfde plek, andere piloot: Heikki Kovalainen deze keer.
Eigenlijk is Webber de pechvogel van de dag: hij is bezig met een magistrale wedstrijd, maar iedereen let op Alonso's gevecht in de achtergrond.
Dat heb je, met een Ferrari in Monaco...

Gepost door: Peter | 16-05-10

Ronde 17 De pitstops beginnen.
De eerste is Hamilton.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Rosberg Rosberg heeft het ronderecord in de 21e ronde.
Hij heeft het duidelijk nog niet opgegeven.

Ronde 23: Webber pit, en komt op de eerste plaats weer het circuit op, voor... Rosberg!

Gepost door: Peter | 16-05-10

De la Rosa out De la Rosa is eruit in ronde 24 (BMW Sauber).

In dezelfde rond heeft ook de Virgin van Glock problemen.

Ondertussen blijft Trulli gezellig in de pits zitten.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Alonso is... Alonso is niet de eerste.
Voor hem rijdt Hamilton, en daarvoor Massa.
Massa is de vijfde.
Dus, Alonso is... 7!
In 27 ronden racete Alonso van de 20e naar de 7e plek.
Nu begint de race pas écht.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Ronde 29 Webber, Vettel, Kubica, Massa, Hamilton, Alonso, Schumacher, Rosberg en Sutil.
Ja, hoor, Alonso is 6e.
Rosberg is immers net de pits ingedoken.
Tot nu toe lijkt Alonso goed te hebben gegokt door onder de pacecar de pits in te gaan.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Ronde 30 & 31 Barrichello Webber heeft weer de snelste ronde.

En Barrichello crasht!
Voor Massenet, bijna op dezelfde plek als Alonso gisteren.
Pestcar de weg op.
Alles komt dus weer samen, en Webber is zijn riante voorsprong op Vettel kwijt.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Pestcar weg, ronde 34 Weer volgas.
Volgorde: Webber, Vettel, Kubica, Massa, Hamilton, Alonso en Schumacher.
Webber heeft toch nog altijd wat voorsprong op Vettel.
Alonso tuft 6.
Vlak achter Hamilton.
Zijn vriendje.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Hamilton remproblemen De teamradio van Hamilton-McLaren meldt problemen met de voorremmen. Te hoge slijtage. Hamilton wordt verondersteld kalmaan te doen.
Hamilton? Kalmaan? You're kidding!
De McLarens lijken dit jaar niet op hun best te zijn.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Snelste ronden volgen elkaar op De jacht op Webber is open.
Eerst zet Vettel een snelste ronde neer (2e plaats).
Daarna Kubica (3e plaats).
En daarna weer Webber.

Alonso verliest terrein op Hamilton, en Schumacher loopt op hem in.
Jawel, Schumacher, dat oudje dat ooit eens zijn kar op een onmogelijke plaats parkeerde tijdens de kwalificatieritten omdat hij zonodig moest pissen.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Pestcar moet z'n kilometers halen Ronde 43: de pacecar is weer op de weg. Hij houdt dat twee ronden vol.
Een van de putdeksels was losgekomen.
De putdeksels van het prinsdom Monaco worden voor de duur van de wedstrijd vastgelast. Anders zouden ze eruitvliegen als de F1's erover razen.
Dringend gezocht: lasser voor putdeksels F1-circuit (m/v)

Gepost door: Peter | 16-05-10

Webber weer de snelste F1 is een sprintnummer.
Bewijs: Webber zet weer de snelste ronde neer: 1:16.505.

Beide BMW Saubers zijn uit de wedstrijd. Allebei wegens problemen met de koppeling en de hydraulica.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Webber versnelt Webber heeft vier ronden na elkaar de snelste tijd gereden.
De kloof met Vettel groeit.
Vandaag kan niemand Webber bijhouden.
Zijn snelste tijd tot nu: 1:15.999!

Gepost door: Peter | 16-05-10

Ronde 58: stand De stand van 1 tot 10: M Webber, Vettel, Kubica, Massa, Hamilton, Alonso, Schumacher, Rosberg, Sutil, Liuzzi.
Sutil en Liuzzi, rijden die niet met een Force India?
Jawel, hoor.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Webber verveelde zich Webber verveelde zich.
Hij heeft dus nog maar eens een snelste ronde gereden.
Ronde 57 in 1:15.906.

Gepost door: Peter | 16-05-10

En Lotus Voor de liefhebbers: waar zit Lotus?
Lotus heeft dit jaar nog niet getoond dat ze begrijpen waarom hun auto's in British racing green geverfd zijn, maar nu rijden ze op 14 met H Kovalainen en op
17 met J Trulli.
Niet onverdienstelijk, maar puntjes zitten er nog niet in.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Webber verveelt ons Webber begint ons te vervelen: ronde 49 in 1:15.832.
Toen hij onder de 1:16.000 zakte, leek het maximum bereikt te zijn.
Maar nee hoor.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Weer Luchttemperatuur: 22 °C, het circuit was bij de start 41 °C. De lucht is wat betrokken, maar er wordt nog geen regen verwacht.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Als Webber wint, als... Als Webber wint is het sinds de overwinning van Jack Brabham in 1959 geleden dat een Australiër Monaco wint. Ayrton Senna won hier zes keer. Zes.
We hebben het al gezegd: de Europese circuits hebben geschiedenis. Hier zijn de groten uit de racerij gepasseerd, en soms ook gestorven.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Webber moet kalmaan doen Ronde 63 door Webber in 1:15.318, maar zijn ingenieurs hebben hem daarna verteld dat hij de auto moet beginnen sparen.
Zolang hij zijn gang mocht gaan, heeft Webber echter weer gezorgd voor een historische wedstrijd.
Vettel heeft wat last met het verkeer, waardoor Kubica vlak achter hem zit.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Webber nog 10 ronden saai Webber moet nog 10 ronden gewoon saai als eerste rondtuffen, en hij wint.
u

Gepost door: Peter | 16-05-10

7 van 7 ronden: stand Stand: Webber, Vettel, Kubica, Massa, Hamilton, Alonso, Schumacher, Rosberg, Sutil, Liuzzi.

Wedstrijd bijna voorbij. Bovenstaande zou dus wel eens de uitslag kunnen zijn.
Maar, opgepast, het is pas voorbij als het gedaan is!
Vooral Lewis Hamilton durft in de laatste ronde rare toeren uithalen.

Nog even dit: deze live verslaggeving werd naarstig ingetypt door Vertaalbureau Motte.
Het was niet zo simpel om even snel te typen als zij rijden.
Sorry dus voor eventuele typefouten.

Gepost door: Peter | 16-05-10

Technische termen vertaald door Vertaalbureau Motte Sorry voor de reclame-insteek. Er is op dit moment niet veel anders te zeggen.
De heren proberen op dit moment vooral te vermijden brokken te maken.
Van de gestarte auto's rijden er nu nog rond.
De Lotus van Kovalainen is uitgevallen.

Gepost door: Peter | 17-05-10

Trulli crasht En, jawel hoor: in ronde heeft Trulli zijn bolide nog onhandig naast de weg gekregen. Dat hadden we even gemist. Het was bij Chandhok's Hispania in La Rascasse.
En die pestwagen direct weer de weg op.
Dat betekent dus dat elke Lotus uit de wedstrijd is.

Gepost door: Peter | 17-05-10

De 77e ronde met de pestkar op de weg Dat belooft: 77e ronde en de pacecar rijdt nog altijd op het circuit.
Een Grote Prijs van Monaco die eindigt achter de pacecar?
Het lijkt erop.

Gepost door: Peter | 17-05-10

Trulli verongelukte door te heftig aandringen Trullig heeft zich verontschuldigd bij Chandhok. Hij geeft toe dat hij op geen enkele manier de Hispania van Chandhok kon passeren. Hij heeft het zich te ver geriskeerd.

Gepost door: Peter | 17-05-10

MARK WEBBER WINT DE GROTE PRIJS VAN MONACO ark Webber wint de grote prijs van Monaco achter de pestauto.
Nu wachten wij nog even op de officiële uitslag voor we de tabellen van het European F1 World Championship aanpassen.
Het was een uitzonderlijk spannende wedstrijd.
We hopen dat u er net als wij veel plezier aan heeft beleefd.
Dit verslag was mogelijk door de typesnelheid bij Vertaalbureau Motte.

Gepost door: Peter | 17-05-10

Onverwachts Er is op het laatste moment nog iets gebeurd, en Michael Schumacher is erbij betrokken!
Schumacher kwam aan de binnenkant langs Alonso rijden bij het uitkomen van La Rascasse en reed hem nog net voorbij bij Anthony Noghes.
Het is pas voorbij als het gedaan is.
Het inhaalmanoeuvre wordt trouwens onderzocht.

Gepost door: Peter | 17-05-10

We wachten op de uitslag We wachten voorlopig nog op de uitslag om onze tabellen aan te passen, maar voorlopig is het dit:
Webber, Vettel, Kubica, Massa, Hamilton, Schumacher, Alonso, Rosberg, Sutil en Liuzzi.
Het inhaalmanoeuvre van Schumacher kan echter nog een staartje krijgen.

Gepost door: Peter | 17-05-10

Laatste inhaalmanoeuvre van Schumacher betwistbaar Volgens het reglement mag er niet worden ingehaald als de safety car op de weg is.
Maar... als de safety car pas de pits is ingereden, moeten de auto's nog wachten tot de finishlijn wordt gepasseerd, voor er mag worden ingehaald.
Volgens de Brown, die nu voor Mercedes werkt, zouden er echter toch argumenten zijn om het inhaalmanoeuvre van Schumacher goed te keuren.
Het wordt dus afwachten

Gepost door: Peter | 17-05-10

Webber 2x 1 Webber heeft de eerste twee wedstrijden van ons European F1 Worldchampionship gewonnen.
Bovendien is dat deze tweede keer met een dubbel voor Red Bull.
Toen Niki Lauda voor de Grote Prijs van Spanje Vettel tipte als wereldkampioen van dit jaar, heeft hij dus waarschijnlijk wel het goede team gekozen, maar niet de goede piloot.

Gepost door: Peter | 17-05-10

Safety car rules Artikel 40.13 van het reglement stelt: "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."
of:
"Als de wedstrijd eindigt terwijl de safety car op de weg is, dan zal hij de pitlane inrijden op het einde van de laatste rond, en de auto's rijden dan voorbij de geblokte vlag zoals normaal zonder inhalen."
Met andere woorden: Schumacher mocht niet voorbij Alonso.
Brown spant zich nu in om te beweren dat het wel mocht.
Maar als het niet mag, zou Schumacher wel eens een flinke boete kunnen krijgen.

Gepost door: Peter | 17-05-10

Schumacher gestraft Schumachers inhaalmanoeuvre "achter de safety car" is zwaar gestraft. Hij krijgt 20 seconden straftijd waardoor hij zakt naar de 12e plaats.

Gepost door: Peter | 17-05-10

Officiële uitslag Grote Prijs van Monaco 2010 Dit is 'm: de officiële uitslag van de Grote Prijs van Monaco 2010:
1 Mark Webber
2 Sebastian Vettel
3 Robert Kubica
4 Felipe Massa
5 Lewis Hamilton
6 Fernando Alonso
7 Nico Rosberg
8 Adrian Sutil
9 Vitantonio Liuzzi
10 Sebastien Buemi
11 Jaime Alguersuari
12 Michael Schumacher
13 Vitaly Petrov
14 Karun Chandhok
15 Jarno Trulli
16 Heikki Kovalainen
17 Bruno Senna
18 Rubens Barrichello
19 Kamui Kobayashi
20 Lucas di Grassi
21 Timo Glock
22 Pedro de la Rosa
23 Jenson Button
24 Nico Hulkenberg

Gepost door: Peter | 17-05-10

Wat met Turkije? We zijn momenteel bezig met een studie van het circuit van Istanboel voor F1 om uit te maken of de wedstrijd daar past bij de andere wedstrijden in Europa.
Aangezien we met onze uropean F1 World Championship voor een stuk terug willen naar de traditionele circuits, speelt het in het nadeel van de Grote Prijs van Turkije dat die wedstrijd pas sinds 2005 wordt georganiseerd.
Dat in tegenstelling tot bijv. Oostenrijk, waar in het verleden meermaals GP's F1 werden gereden.
Istanbul Park ligt in het oostelijke deel van Istanboel, dus in Aziatisch Turkije, wat bijna symbolisch pech is voor de wedstrijd. Geografisch gezien is het immers niet Europa.
Bernie Ecclestone heeft ooit Istanbul Park "het beste racecircuit ter wereld" genoemd. Waarom hij dat zei, is ons niet bekend.
Ecclestone wil de GP van Turkije in Istanboel houden tot 2021.

Gepost door: Peter | 17-05-10

Wat vertellen satellietfoto's ons? We hebben satellietfoto's gevonden van de omgeving van Istanbul Park, en één ding is zeker: die journalist die beweerde dat er daar een woestijnklimaat is, heeft het groen in de omgeving niet gezien.

Gepost door: Peter | 17-05-10

Grote prijs van Turkije, Istanboel Het is beslist: de Grote prijs van Turkije wordt niet opgenomen in onze rangschikking voor de European F1 World Championship.
De doorslag werd gegeven doordat de wedstrijd pas sinds 2005 wordt georganiseerd.
De Grote prijs van Hongarije wordt wel opgenomen. Zij hebben wel geluk gehad: die wedstrijd wordt als sinds 1986 georganiseerd. Daarmee is de Grote Prijs van Hongarije wel de jongste grand prix die in onze European F1 World Championship wordt meegeteld.

Gepost door: Peter | 17-05-10

Veilig circuit? Racen in Monaco is racen in een stijlen konijnenpijp.
En toch...
De lijst fatale ongelukken is kort:
1952 - Luigi Fagioli
1967 - Lorenzo Bandini
Het circuit van Monaco heeft eigenlijk geen rechte strukken, waardoor de gemiddelde snelheid laag ligt.
De veiligheidsvoorzieningen in de auto's zelf zijn voorzien op de hogere snelheden van andere circuits, waardoor in Monaco rijden relatief veilig is.
Voor de veiligheidseisen die aan het circuit worden gesteld, geldt hetzelfde.
De laatste jaren merken we echter wel een verschuiving in de plaats van de ongevallen: het is nu al enkele keren gebeurt dat er in de tunnel werd gecrasht.

Gepost door: Peter | 17-05-10

De commentaren zijn gesloten.