18-06-05

Auto's: Mazda MX-5

De Citroën XM is een degelijke auto, maar groot. Sommige mensen kun je alleen maar tevreden krijgen met een grote auto, maar ik vond het nogal idioot om in mijn eentje en zonder bagage in zo'n schuit rond te toeren.

Dus wou ik ook iets kleiners. Iets waar je gemakkelijker parkeerplaats voor vindt, bijvoorbeeld. Of waarmee je gemakkelijker door steegjes geraakt: vastrijden is niet amusant.

Als liefhebber van De Wrekers voelde ik wel wat voor de Lotus Elan S2 en S3 waar Emma Peel mee rondvlamt, maar die auto werd in de jaren 60 gemaakt. Er rijden er nog altijd zo'n 200 rond: de huidige eigenaars beschouwen het nu eenmaal als een te kosteren old timer.

Maar old timers... Ideaal voor wie automechanica heeft gevolgd en als automecanicien werkt, maar ik ben zo'n onhandige humanoirascholier die achteraf talen en letteren studeerde (vandaar Vertaalbureau Motte). Ik zie me nog niet zo gauw aan auto's sleutelen.

Dus moest het een recenter model worden, en het bleek dat de Japanners de draden hadden opgepakt die de Europeanen hadden laten liggen: de roadster. Volgens een legende zou een Europese journalist een topman van Mazda hebben rondgereden in een Austin Healy en hebben opgemerkt dat hij zoiets eens zou moeten maken. En dat gebeurde. Nog volgens de legende was het voorbeeld voor Mazda... de Lotus Elan!

Enkele maanden lang vergeleek ik allerlei cabrio's met elkaar. De keuze is tegenwoordig immers enorm. Dankzij Mazda. Dat type auto was immers zo goed als verdwenen, maar de Mazda MX-5 werd een groot succes (nu al meer dan 720.000 exemplaren verkocht), en Peugot deed er nog een schepje bovenop met de Peugot 206cc: de democratisering van de automatische hardtop cabrio.

Eén na één vielen allerlei modellen af: de MG TF, de BMW Z3, de Toyata MR, de Peugot 206CC, de Citroën C3 Pluriel...

De Toyata MR viel af omdat hij duur is.

De BMW Z3 omdat hij niet meer wordt gemaakt, en de opvolger - de BMW Z4 - kwam eerst alleen met grote motoren, en vond ik bovendien niet zo mooi.

De Peugot 206cc viel af omdat het geen echte roadster is: om te beginnen heeft hij vier plaatsen, en ten tweede heeft hij een hard dak. Een echte roadster heeft een stoffen dak. Bovendien is de achterbank in de 206cc nogal misplaatst. Alsof ze een auto voor 2 personen per se willen verkopen als een auto voor 4 personen. Geen wonder dat Citroën de reclameslogan "met 4 echte plaatsen" gebruikt voor de C3 Pluriel.

Maar ook de Pluriel viel af wegens 4 plaatsen i.p.v. 2.

Veel anderen werden geschrapt wegens te groot: ik zocht tenslotte iets dat kleiner was dan de Citroën XM, en dan heeft het totaal geen zin om met een cabrio Mercedes, BMW of Saab rond te hossen. Een van de mooiste is de Jaguar, maar die heeft bovendien een motor om in te verdrinken.

Uiteindelijk kwam ik dus weer bij het begin uit: de Mazda MX-5, die het meest leek op wat ik voor ogen had, de Lotus Elan S2/S3, die een echte roadster was (vanaf het begin ontworpen als tweezits cabrio met stoffen dak), en die klein genoeg is om overal handig door te manouvreren.

Een half jaar lang heb ik diverse aanbiedingen bekeken. Het begon met zoeken op Internet en in krantenadvertenties. De eerste waarmee ik een proefrit reed, was ook het verst afgelegen. De auto beviel me, maar ik had pas enkele maanden daarvoor de Citroën XM gekocht, en ik vond het nog te vroeg. Dan all een tweede kopen begon verdacht veel op geldverkwisting te lijken. De tweede lag dichter, maar was niet helemaal goed afgewerkt. Uiteindelijk werd het de derde. En die derde was niet alleen het dichtst bij, maar stond niet eens in kranten of op Internet geadverteerd.

Het rijgedrag is anders dan van een Citroën XM. Het toerental moet hoger zijn. De eerste twee auto's waarmee ik proefreed vielen altijd stil bij het starten, omdat ik niet genoeg gas gaf en het gemoedelijke vertrek van de XM gewoon was. Als je maar iets aan het gaspedaal komt, vliegen de toerentallen omhoog en stijgt de snelheid. Je kunt flink in de zetels worden gedrukt. Bij de XM lukt dat ook wel, maar je moet in het goede toerental zitten. Als je het gaspedaal loslaat, verliest de auto ook gemakkelijk zijn toerental, waardoor hij snel afremt. De XM bolt nog een flink eind aan zijn opgebouwde snelheid verder.

Maar zo'n ding koop je natuurlijk om met de kap af te rijden. De verkoeling van de wind is op zomerdagen erg prettig. Bovendien voel je je veiliger dan je zou verwachten, omdat je veel beter zicht rondom hebt en ook meer hoort, dan in een volledig gesloten auto. Doordat hij achterwielaandrijving heeft, heeft hij een kleinere draaicirkel dan de XM, waardoor hij vinniger op het stuur reageert. Een achterwielaangedreven auto kan in principe achter uitbreken als je te fors gas heeft in bochten, maar daar heb ik zelden last van. De koffer is klein, maar als ik kofferruimte nodig heb, gebruik ik de XM.

Als tweede auto is zo'n roadster ideaal. De meesten onder ons leggen kleine afstanden af onder hun eentje, soms met twee, maar bijna altijd zonder bagage. Het nut van monovolumes, bakbeesten van 4x4's, en stationsauto's voor het dagelijks gebruik ontgaat met dan ook. Weinigen die ermee rondrijden hebben die laadcapaciteit nodig.

13:19 Gepost door Peter Motte | Permalink | Commentaren (0) | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | | Pin it! |  Print | | |

De commentaren zijn gesloten.